Junalla matkustaminen Kiinassa

Yleistä Kiinan junista ja rautateistä

Maon valtaan nousun jälkeen Kiina alkoi panostamaan junaliikenteeseen ja rautateiden rakentaminen Kiinassa kiihtyi. Kuitenkin vielä ennen 80-lukua suurin osa Kiinan junista kulki hyöryvoimalla. 80- ja 90-luvuilla suurin osa rataverkosta on sähköistetty ja viimeinen höyryjuna poistui vakituisesta liikenteestä vuonna 2005.

Maon jälkeenkin Kiina on painottanut rautatietä merkittävästi kansalaisten liikennevälineenä pitkillä matkoilla. Kiinan hallitus on panostanut nopeisiin juna yhteyksiin ja monien ratojen nopeuksia on nostettu viimeisen 10 vuoden aikana. Kiinan ja samalla maailman nopein perinteinen(tavallisilla raiteilla kulkeva) junayhteys on Guangzhoun ja Wuhanin välillä, radan pituus on 922 km ja junan keskinopeus 313 km/h. Rataa jatketaan lähivuosina Pekingiin, jolloin matka-aika Pekingistä Guangzhouhun tippuu 21 tunnista reiluun 6 tuntiin.

Nykyään juna on ehdottomasti edullisin tapa kulkea pitkiä matkoja Kiinassa. Matka Guangzhousta Pekingiin maksaa lentäen yli 700 Yuania ja yöjunasta saa makuupaikan 400 Yuanilla. Matkan pituus on Kiinan rautateiden mukaan 2294 kilometriä. Kiinassa junalipun hinta määräytyy kuljetun matka perusteella sekä junan nopeusluokan perusteella Lippujen hintoja voi katsella esimerkiksi www.travelchinaguide.com:sta. Hinnat ovat epävirallisia ja saattavat heittää oikeasta hinnasta hieman. Kiinan rautatieyhtiöllä ei ole käsittääkseni englanninkielistä aikataulua, joten pitää turvautua epävirallisiin englannin käännöksiin.

Rautatieasemat

Kokemukseni kiinalaisista rautatieasemista on kerätty isoista kaupungeista, eivätkä välttämättä päde pieniin asemiin.

Kiinalaiset rautatieasemat ovat melko isoja laitoksia verrattuna suomalaisiin vastaaviin. Asemilla on useita odotussaleja, joista pitää osata valita oikea. Oikea sali riippuu junasta johon on menossa. Ihmiset päästetään odotussaleista 10-30 minuuttia ennen aikataulun mukaista junan lähtemisaikaa laiturille. Asemalle kannattaa mennä riittävän ajoissa, jotta ehtii löytämään oikean odotushallin ja ehtii junan kyytiin. Odotushalli ilmoitetaan asemien aikataulunäytöillä ja tarvittaessa lippua voi näyttää henkilökunnalle, joka opastaa oikeaan suuntaan.

Matkustuslippu tarkistetaan monessa välissä ennen junaan pääsyä. Asemien odotustiloihin ei pääse ilman junalippua. Samoin lippu tarkistetaan ja yleensä leimataan odotussalista laiturille mentäessä. Ennen junaan nousua vaunuemäntä vielä tarkistaa lipusta, että matkustaja on menossa oikeaan vaunuun. Makuuvaunuissa vaunuemäntä kerää liput pois matkan ajaksi ja antaa tilalle luottokorttia muistuttavan muovilapun. Lipun saa takaisin matkan päätyttyä. Viimeisen kerran lippu tarkistetaan määränpääasemalta poistuttaessa, jolloin lipusta yleensä revitään pala pois tai se kerätään kokonaan pois.

Pekingin läntisen rautatieaseman yksi odotussali.

Pekingin läntisen rautatieaseman eräs odotussali. Samanlaisia on toistakymmentä kappaletta kyseisellä asemalla.

Kiinalaiset tykkäävät tunkea väkisin hirveällä kiireellä laiturille, vaikka kaikki ehtivät junaan joka tapauksessa ja suurimmala osalla on paikkalippu. Rynnimiseen on turha lähteä mukaan, vaan on parempi odottaa rauhassa ja kävellä pääporukan jälkeen junaan. Junasta poistuttaessa on sama ryysis, joskin silloin henkilökunta tulee ajamaan melko nopeasti ulos junasta, jos sinne yrittää jäädä.

Matkustusluokat

Kiinassa junien matkustusluokkia on yleensä kaksi, kova ja pehmiä. Sekä makuu- että istumapaikoilla käytetään samaa luokitusta. Kovien paikkojen hinnat ovat noin 60% vastaavan pehmeän luokan paikan hinnasta. Samaten istumapaikkojen hinnat ovat noin 60% vastaavan luokan makuupaikan hinnasta. Makuupaikoissa ylin sänky on halvempi ja alin sänky on kallein, ero tosin ei ole suurin suuri. Mikäli juna on täynnä sinne voidaan myydä seisomapaikkoja, jotka ovat saman hintaisia kuin kova istumapaikka.

Ravintolavaunu

Pitkän matkan junissa on ravintolavaunu, mutta sinne ei välttämättä pääse kaikista luokista kulkemaan. Ainakin halvimmat istumapaikka vaunut lukitaan, mutta vaunuissa kiertää myös ruokakärry joista voi ostaa hedelmiä, juotavaa, pikkusuolaista sekä välillä myös lämmintäruokaa. Ruoka on ravintolavainussa hieman kalliimpaa kuin normaaleissa ravintoloissa ja omien kokemuksieni mukaan myös huononpaa.

Hard sleeper luokan käytävä

Ruokaa ei toki lämmitetä mikroilla niinkuin suomessa, vaan junassa on oma keittiö jossa ruoka valmistetaan.

Kovat istumapaikat

Kovissa istumapaikoissa tuolit muistuttavat penkkejä, matkustajien välissä ei ole käsinojia ja tilaa on eurooppalaisittan melko vähän. Paikkoja on käytävän toisella puolella kaksi ja toisella kolme. Tuolit on yleensä järjestetty siten, että kaikilla on mahdollisuus käyttää pyötää. Pöytä ei tosin ulotu käytävän puoleisten tuolien eteen, vaan pitää kurkoittaa hieman. Vaunujen ovet on yleensä lukittu, ainakin parempiin luokkiin päin, joten vaunuista ei pysty poistumaan.

Mikäli haluaa päästä ravintolavaunuun syömään, kannattaa kysyä konduktööriltä mikäli hän päästäisi menemään. Ravintolavaunuun mennessä saattaa joutua laittamaan nimensä listaan, jotta konduktööri tietää ketkä kaikki ovat tulleet takaisin.

Kovat makuupaikat

Kovissa makuupaikoissa hyteissä on kuusi sänkyä, jotka ovat kolmessa kerroksessa. Joissakin junissa ei välttämättä ole hyttejä, vaan koko vaunu on avonaista tilaa. Hyteissä ei ole ovia eikä lukittavia säilytystiloja tavaroille. Matkatavarat voidaan laittaa alimmaisten sänkyjen alle tai nostaa hytin oven yläpuolella olevalle hyllylle.

Hard sleeper luokan käytävä

Käytävillä on pieniä penkkejä, joilla voi istua ja syödä tai katsella maisemia.

Makuuhytti

Sängyt ovat melko tiiviisti, eikä ylimääräistä tilaa juuri ole. Länsimaalainen ihminen ei mahdu istumaan sängyllä suorassa. Tässä junassa on tv myös kovassa luokassa, mutta aina niin ei ole.

Hard sleeper luokan pesutila

Kaikista makuuvaunuista löytyy pesutila, jossa on lavuaareja. Pehmässä luokassa pesutila on erotettu käytävästä ovella, mutta kovassa luokassa pesutila on käytävän levennyksessä.

Pehmeät istumapaikat

Pehmeää istumapaikkaa en ole vielä käyttänyt, joten en tiedä millainen se on. Pehmeän lipun ostaneille on ainakin yleensä järjestetty asemilla oma odotustila, joissa pääsee istumaan hieman paremmille tuoleille.

Pehmeät makuupaikat

Pehmeä makuupaikka on muuten samanlainen kuin kova, mutta hyteissä on ovet ja vain neljä sänkyä. Vaunusta löytyy yleensä eurooppalainen vessanpönttö, jota ei muissa luokissa ole. Kiinalaiset eivät pöntön päälle ymmärrä ja välillä sen päällä näkyykin kenjänjälkiä, kun kiinalainen on käynyt kyykkypaskalla. Kovien makuupaikkojen vaunuista on ainakin välillä mahdollista päästä kulkemaan pehmeään luokkaan, joten vessassa käynti onnistuu. Tästä luokasta pitäisi kaikkein todennäköisimmin päästä ravintolavaunuun syömään.

Kommentit (2)

Kiitos kirjoituksestasi. Mistään kohtaa kirjoitustasi ei tosin käynyt ilmi mihin ajankohtaan tietosi perustuvat, mutta voinen soveltaa tietoja vuoteen 2011. Terveisin Kari
#1 - Kari Koskinen - 20.04.2011 - 22:28
Terve Kari

On totta että tästä kirjoitukseen en ole merkinnyt päivämäärää. Kaikki tekstit on kirjoitettu vuosina 2009-2011, joten tietojen pitäisi olla suhteellisen tuoreita.
#2 - Tapio - 21.04.2011 - 02:34
This comment form is powered by GentleSource Comment Script. It can be included in PHP or HTML files and allows visitors to leave comments on the website.

Navigation :